BS  BEDŘICH SMETANA



Bedřich Smetana



Braniboři v Čechách


Žánr: Opera o 3 dějstvích
Datum vzniku: únor 1862 - 23.4.1863
Libreto: Karel Sabina
První provedení: 5.1.1866 v Prozatímním divadle
Číslo v Berkovcově katalogu: 1:87
1. vydání / krit. edice: Praha: Umělecká beseda 1899–1900 (klavírní výtah – Jindřich Káan), SVDBS IX (partitura)
Instrumentace: pikola, 2 flétny, 2 hoboje, 2 klarinety, 2 fagoty, 4 lesní rohy, 2 trubky, 3 pozouny, tuba, tympány, triangl, velký buben, činely, smyčce
Délka: cca 150 minut



Osoby a první obsazení:

Volfram Olbramovič, starosta pražský (bas) František Hynek
Oldřich Rokycanský, rytíř (baryton) Petr Doubravský
Junoš, mladý měšťan pražský (tenor) Jindřich Polák
Jan Tausendmark, mladý měšťan pražský (baryton) Josef Lev
Varneman, setník Braniborů (tenor) Jan Ludevít Lukes
Jíra, poběhlík (tenor) Arnošt Grund
Ludiše, dcera Olbramova (soprán) Isabella Ferenczyová
Vlčenka, dcera Olbramova (soprán) Josefína Procházková
Děčana, dcera Olbramova (alt) Marie Písařovičová
Kmet (bas) Josef Paleček
Biřic (bas) Josef Čapek
Rytíři a zbrojnoši, čeleď Olbramova, venkované, vojsko braniborské, poběhlíci a žebráci pražští, soudcové
Dirigent: Bedřich Smetana, režisér: František Kolár



Vznik opery
Svou operní prvotinu Braniboři v Čechách zaslal Smetana do soutěže na českou operu, vypsané vlastenecky smýšlejícím hrabětem Harrachem v únoru 1861. Soutěže se mohla zúčastnit vážná díla s námětem z české historie nebo komické opery z českého národního života. Karel Sabina, první významný Smetanův libretista, navrhl vyjít z Tylovy povídky Braniboři v Čechách z roku 1847. Oba tvůrci soudili, že dramatičnost a vlastenecký patos příběhu mohou tehdejší posluchače oslovit.

Hudební styl
Sabinův text bez básnických metafor a složitých obrazů zhudebnil Smetana ve shodě s wagnerovským principem jako hudební drama. Dramatickému účinku a charakteristice postav a situací podřídil vše – hudba není samoúčelná, musí sloužit dramatické koncepci. Tento přístup byl ale jediný, který Smetana od Wagnera převzal – ani v nejmenším nenapodoboval jeho hudbu, pracoval po svém, „smetanovsky“.
Již v této první opeře se plně objevuje smetanovský princip operní formy: výrazné příznačné motivy, rozvedené ve slovansky zpěvných melodiích; uzavřená hudební čísla, která na sebe logicky navazují. Ke skvělým ukázkám charakterizačního mistrovství patří pochodový rytmus motivu Varnemanova, chorální vážnost modlitby na rozloučení s domovem, bojovný a jásavý sbor pražské chudiny „uhodila naše hodina“, lyrické zpěvy Ludiše nebo široce klenutá melodie v árii kajícího se Tausendmarka.
Pokud dnes srovnáváme Branibory s pozdějšími Smetanovými operami, zjišťujeme, že toto dílo není ještě plně zralé ve formě (střídání principů prokomponované a číslové opery) a v psychologické kresbě a problémem je i nepřirozená hudební deklamace českého textu. Nelze ho ale rozhodně označit ani jako začátečnicky tápající jako např. prvotiny Verdiho, Wagnera nebo Dvořáka.

Osudy díla
Konkurence Braniborů v Harrachově soutěži byla slabá – jen dvě další díla: Horymírův skok J. N. Maýra a Poklad A. Pozděny. Smetanovo dílo bylo novátorské a porota si s ním nevěděla rady, mj. proto trvalo její rozhodování dlouho; kapelník Maýr také nespěchal s uvedením díla svého konkurenta. Operu nakonec nastudoval sám Smetana. Premiéra 5. ledna 1866 byla obrovským Smetanovým úspěchem. Skladatel byl devětkrát vyvolán před oponu. Kritika pochopila význam díla a napsala, že opera může být základem k rozvoji českého hudebního dramatického umění. Dokonce i pozdější Smetanův odpůrce František Pivoda napsal: „Smetana jest povolán pracemi svými položiti základní kámen budovy, která někdy jakožto česká opera stane se známá.“
Dílo v Harrachově soutěži získalo první cenu – 600 zlatých.
Celkově jsou Braniboři v Čechách nejméně hranou Smetanovou operou (i přesto se ale u nás na jevištích objevuje častěji než málo hrané opery Dvořákovy nebo Janáčkovy). Ojedinělá jsou nastudování na zahraničních scénách. Důvodem je mimo výše uvedenou neúplnou zralost díla i slabší libreto (hlavně z hlediska dramatické výstavby) a v neposlední řadě i ideologický protiněmecký námět.



Děj opery

Historické pozadí:
Po smrti Přemysla Otakara II. spravuje českou zem braniborský markrabě Ota. Otakarova syna Václava drží jako rukojmí a Braniboři drancují zem.

1. dějství:
Na statku Volframa Olbramoviče vypráví rytíř Oldřich Rokycanský o řádění Braniborů a vyzývá k ráznému zákroku. Volfram nabádá k rozvaze. Tu přijíždí měšťan Junoš a podává zprávu o vzbouření v Praze – Braniboři přepadli město a králevice s matkou odvlekli. Všichni spěchají Praze na pomoc. Přichází měšťan Tausendmark, který miluje Volframovu dceru Ludiši. Ta ho však odmítá. Tausendmark pošle tlupu Braniborů s jejich velitelem Varnemanem do nechráněného statku a s jejich pomocí unese Ludiši i s jejími dvěma sestrami.
Proměna: V pražských ulicích probíhá lidové povstání v čele s uprchlým nevolníkem Jírou. Dochází ke střetu lidu s Branibory, kteří s sebou vlečou zajaté Volframovy dcery. Jíra se pokouší dívky osvobodit. Ve zmatku jsou dívky odvedeny Varnemanem a Tausendmark před Volframem a Junošem obviní z jejich únosu Jíru. Jíra je odveden k soudu.

2. dějství:
Venkovský lid prchá do lesů z vydrancované vesnice. Přichází Varneman s Branibory. Čeká na výkupné za dívky, po starém vesničanu posílá zprávu Volframovi. Biřic oznamuje, že cizinci i veškeré braniborské vojsko musí do tří dnů opustit zem. Lid se raduje.
Proměna: Jíra stojí před soudem. Hájí se statečně, ale Volfram věří bohatému Tausendmarkovi. Jíra je za únos odsouzen k smrti. Junoš však přináší zprávu o tom, kdo je skutečným únoscem dívek.
Proměna: Junoš pronikne braniborskými strážemi a utěšuje Ludiši a její sestry.

3. dějství:
Tausendmark zaplatil Varnemanovi tři sta grošů výkupného a získal zajatkyně pro sebe. Chce s braniborským oddílem odejít do ciziny, Varneman však opovrhuje vlastizrádcem a odmítá vláčet se s ním a třemi dívkami. Tausendmark chce uprchnout. V okolí je už ale pražský lid a Jíra s Junošem. Jírovi se podaří Tausendmarka zajmout a odevzdat spravedlnosti. Volframovy dcery jsou vysvobozeny. Jíra je ospravedlněn. Braniboři odcházejí a lid se znovu raduje.




Plakát prvního provedení Braniborů v Čechách

Plakát prvního provedení Braniborů v Čechách

Smetanova partitura - sborová scéna z 1. dějství

Smetanova partitura - sborová scéna z 1. dějství