Hudební styl
Na formu díla mohly mít samozřejmě vliv i skladatelovy fyzické obtíže. Práce s tématy, řazení myšlenek, harmonie apod. jsou zde odlišné než ve Smetanově dřívější tvorbě. Typickým znakem partitury je stručnost, zkratkovitost a hutnost výrazu, rychlé proměny harmonie a metra a výrazné zestručnění hudebních ploch. Nicméně se jedná o dílo logické, osobité a velmi cenné - na skladbě je patrný dosud silný tvůrčí fond. Dílo postupuje v linii Čertovy stěny na cestě, kudy se bude ubírat další hudba; je vzorem pro další generace, mířící až k Janáčkovi.
První věta - Allegro d moll
Věta je prostoupena jakýmsi neklidem, který vyjadřuje první téma a který se během věty vrací. Druhé téma je teskné, ale vřelé. Třetí je ostře rytmizované a prolíná se do něj téma první. Celek má volnou formu, končí druhým tématem.
Druhá věta
Tato věta se blíží obvyklé formě, pracuje s polkovým půvabným, až laškovným tématem a jemnou melodií v Andante cantabile. Střídání obou těchto myšlenek připomíná rondovou formu.
Třetí věta - Allegro non più moderato, ma agitato e con fuoco
Tato část má velmi volnou formu. Větu zahájí všechny nástroje společně ve fortissimu - prostupuje nás opět neklid jako na začátku první věty. Neklid se ale pomalu zmírňuje a věta se začne pomalu rozvíjet s výrazem hluboké niternosti do polyfonního tvaru, ve kterém se objevují další myšlenky.
Čtvrtá věta - Presto d moll
Závěrečná věta má přímo navazovat na větu předchozí. Začíná opět unisonem všech nástrojů, poté přejde do druhého tématu, které připomíná pastýřský popěvek Raracha z Čertovy stěny. Ve střední části dojde k uklidnění. Poté zaslechneme opět sekvenci připomínající Raracha, vrátí se část s hlavním tématem a závěr je optimistický.
Osudy díla
Smyčcový kvartet d moll byl poprvé proveden 3. ledna 1884 v Konviktu. Dílo však velmi pravděpodobně nebylo tehdy kvůli svému novému, nevšednímu stylu přijato s pochopením, bylo spíše akceptováno s pietou vzhledem ke zdravotnímu stavu autora.V dnešní době se však už kvartet prosadil a patří k často hraným Smetanovým skladbám.