BS  BEDŘICH SMETANA



Bedřich Smetana



Lístky do památníku



Lístky do památníku jsou cyklus drobných klavírních skladeb, do kterých Smetana zachycoval své dojmy, nálady a vzpomínky. Původně chtěl vytvořit cyklus 24 skladeb ve všech durových i mollových tóninách, tento plán však dodržel jen u prvních šesti (op. 2), poté u něj zřejmě převládlo hledisko kompoziční.
Komplet se dále v průběhu času rozrůstal o další díla, existuje i řada fragmentů - do tohoto nepřehledného stavu vneslo pořádek až kritické vydání Smetanova klavírního díla (Editio Supraphon a Muzeum Bedřicha Smetany) ve čtvrtém svazku.
Do cyklu Lístky do památníku lze zařadit především tyto skladby:

Lístky do památníku G dur, g moll, h moll (z pozůstalosti) (1848 - 1849?)
/1. vydání - krit. edice: PSBS I, s. 5–6, 6, 3–4, KDBS 4, s. 100, 101, 95–96; délka: každý cca 1 minuta/ [JB 1:41, 1:42, 1:43]

Lístky do památníku, op. 2 (1848 - 1850)
/1. vydání - krit. edice: Lipsko, Fr. Kistner 1851, KDBS 4, s. 25–38; délka: cca 10 minut/ [JB 1:51]:
1. Prélude (C dur)
2. Chanson (a moll)
3. Vivace (G dur)
4. Allegro (e moll)
5. Moderato con anima (D dur)
6. Andante (h moll)

Charakteristické kusy, op. 3: I. "Robertu Schumannovi", II. Píseň pocestného, III. "Syčí to a ječí" /"Es siedet und braust"/ (1848 - 1856)
/1. vydání - krit. edice: Stuttgart, E. Hallberger 1857 (1, 2), PSBS I, s. 7–10 (3), KDBS 4, s. 41–51; délka: cca 8 minut/ [JB 1:65]

Lístky do památníku A dur, B dur (1849)
/1. vydání - krit. edice: Londýn, J. Curwen & Sons Ltd. 1958, KDBS 4, s. 81–82, 15–16; délka: ?, cca 2 minuty/ [JB 1:45, 1:46]

Andante Es dur (1849? - 1855)
/1. vydání - krit. edice: Praha, Christoph & Kuhé 1856, KDBS 4, s. 17–18; délka: cca 2 minuty/ [JB 1:62]

Lístek do památníku b moll (1852?)
/1. vydání - krit. edice: PSBS I, s. 11–12, KDBS 4, s. 103–104; délka: cca 1 minuta/ [JB 1:52]

Lístek do památníku es moll (1852?)
/1. vydání - krit. edice: Praha, PSBS I, s. 13–14, KDBS 4, s. 101–103; délka: cca 3 minuty/ [JB 1:54]

Lístek do památníku B dur (Toccatina) (1852?, revize 1883)
/1. vydání - krit. edice: PSBS I, s. 15–17, KDBS 4, s. 97–99; délka: cca 2 minuty/ [JB 1:53b]

Andante f moll (1880)
/1. vydání - krit. edice: Praha, Umělecká beseda 1880, KDBS 4, s. 19; délka: cca 1 minuta/ [JB 1:117]

Romance g moll (1881)
/1. vydání - krit. edice: Praha, Em. Starý [1882], KDBS 4, s. 19–20; délka: cca 2 minuty/ [JB 1:121]


Jedná se o drobná díla, která mají většinou komorní a „neefektní“ ráz a obsahují obvykle jen malou písňovou formu a běžnou harmonii.
Najdeme zde i melodie, které Smetana použil později v operním díle - Lístek G dur z pozůstalosti přešel do Libuše v podobě tance Přemyslovy čeledi, melodie ze skladby s názvem "Robertu Schumannovi" se stala podkladem Přemyslova citu k Libuši.


Smetanův rukopis Lístku do památníku

Smetanův rukopis Lístku do památníku "Robertu Schumannovi"