Hudební styl
Skladba nepředstavuje pouhou píseň námořníků, nýbrž působí jako obraz moře (i když hudba samozřejmě sleduje různé situace libreta).Počáteční fanfáry v živém C dur znázorňují přípravu lodi k vyplutí. Lidé na břehu se loučí s námořníky – tempo meno allegro ukazuje, že počáteční jásot opadá ve smutku z rozchodu. Pak však loď vypluje, mužstvu se opět vrací dobrá nálada a dolce amoroso líčí pohodu klidné plavby. V più lento užasnou námořníci nad bezmezným prostorem vysoké oblohy a nekonečné vodní plochy. Pak se ovšem mužstvo vrací k veselí a jásavá hudba v polkovém rytmu skladbu ukončuje. Protože jde o moře podle představ českého skladatele, najdeme zde skočnou jako výraz lidového veselí námořníků, sousedskou, ilustrující kolébání lodi, a polkové náznaky, představující veselí posádky; objeví se tu však i hluboká a vznešená meditace.
Celkově je sborová kompozice velmi náročná, se smělou koncepcí.
Osudy díla
Skladbu Smetana dokončil 26. ledna 1877, premiéra proběhla 4. března téhož roku v interpretaci Hlaholu se sbormistrem Karlem Bendlem.Dílo bývá považováno za Smetanův nejdokonalejší sbor.