V Jabkenicích na něj zřejmě příroda, kterou vášnivě miloval, působila jako balzám, proto je možné, že nová symfonická báseň byla značně inspirována tímto novým prostředím. Smetana však do ní vtělil nejen přírodu, ale přímo i obecnou oslavu Čech a českého lidu.
Skladbu můžeme chápat, tak jako bychom sestupovali z krajinného vrcholu lesem do údolí a do vsi. Hymnický proud hudby hned na začátku básně může představovat obraz širokého výhledu do úrodné labské nížiny. Po jeho ztišení se ozve prostá dívčí píseň, podobně jako ve Vltavě poukazující na svazek přírody s člověkem. Poté se ocitáme v lese a ve složité hře smyčců a dřev vnímáme jeho šero a ptačí zpěv. Z lesa vyjdeme do polí a ovládne nás další hymnický motiv přírody. Ten je v nejnadšenějším okamžiku přerušen obžínkovou polkou lidu, která postupně roztančí celý kraj. V závěru básně se pak prolínají motiv polky s hymnickým motivem i s dívčí písní.
Smetanův výklad:
„Toť všeobecné kreslení citů při pohledu na českou zem. Ze všech stran tu zazní zpěv pln vroucnosti, jak veselý, tak melancholický z hájů a luhů. Lesní kraje v sólech kornistů – a vesele ourodné nížiny labské a jiné a jiné, vše se tu opěvuje. - Každý může ze skladby té si vykreslit, co mu libo – básník má volnou cestu před sebou, arciť musí skladbu v jednotlivostech sledovat.“