BS  BEDŘICH SMETANA



Bedřich Smetana



Má vlast
(cyklus symfonických básní)


Poté, co Smetana v roce 1872 dokončil slavnostní operu Libuše, začal se zaobírat myšlenkou kompozice symfonických básní, které by spojovaly s Libuší podobné myšlenky, ale tentokrát v oblasti symfonické hudby. Mimo již původně zamýšleného Vyšehradu a Vltavy uvažoval Smetana zřejmě také o dalších třech básních s názvy Říp, Lipany a Bílá hora. Uskutečnění tohoto nápadu bylo na nějakou dobu odsunuto kvůli kompozici opery Dvě vdovy. K realizaci námětu se skladatel vrátil na podzim 1874 v tragické etapě svého života – po definitivním ohluchnutí. Přes zákazy lékařů komponuje a na přelomu let 1874 – 75 vznikají rychle za sebou symfonické básně Vyšehrad, Vltava, Šárka a Z českých luhů a hájů. Tuto tetralogii už Smetana nazval "Vlast".

Poté byla práce na námětu na tři roky přerušena. Teprve v roce 1878 se Smetana k dílu vrátil a rozhodl se uzavřít jej básněmi rostoucími ideově z odkazu husitství. Uvažoval o třech básních: Tábor, Blaník a Svoboda. Nakonec se rozhodl jen pro první dvě a myšlenku svobody spojil s husitskou ideou v závěru Blaníku (zde najdeme opět analogii s Libuší - závěrečnou prorockou vizi o slavné budoucnosti českého národa). Tábor a Blaník chápal Smetana jako myšlenkový a hudební celek a přál si, aby byly hrány bez přerušení – Blaník navazuje citací husitského chorálu na závěrečné takty Tábora.

Cyklus nazvaný definitivně "Má vlast" tedy vytvořilo nakonec šest symfonických básní. Každá má jiný charakter: Vznešený Vyšehrad, elegicky vyznívající; půvabná a laškovná Vltava; divoká a vášnivá Šárka; radostně a hymnicky působící Z českých luhů a hájů a nakonec Tábor a Blaník s hudbou plnou neústupnosti a síly, ale i majestátnosti a v závěru prorokující vítěznou budoucnost našeho národa. V cyklu nalézáme vzpomínky na významné události naší historie včetně promítnutí nejsvětlejších ideálů této historie do budoucnosti a zároveň vykreslení povahy českého člověka i jeho životní krajinné prostředí. V celé světové hudební literatuře nenajdeme zřejmě podobně koncipovanou a uskutečněnou práci. Jedná se o Smetanovo vrcholné dílo a jedno z vrcholných děl české klasické hudby.

Co se týká formy, je ztvárnění Mé vlasti v konečném šestidílném cyklu něco naprosto nového. Skladatel zde dovršil svou koncepci použitou už při kompozici symfonických básní vytvořených za pobytu ve Švédsku – Richarda III., Valdštýnova tábora a Hakona Jarla: Na rozdíl od Liszta Smetana bere předlohu jen jako obecný podnět a pomyslný děj skladby vytváří sám (zde s výjimkou Šárky) - skladba není zcela podřízena předloze a může žít samostatným životem. Smetana pojal symfonické básně v Mé vlasti jako syntézu volně a samostatně pojatých obrazů, které se ovšem ve formovém ztvárnění připínají k základním stavebním principům klasické hudby, i když samozřejmě moderně pojatých a využitých - skladatel zde vlastně dospěl k úplně nové etapě ve vývoji symfonické básně po Lisztovi. Nejvyhraněnější podobu v tomto smyslu mají Vyšehrad a Tábor, které jsou vytvořeny v základní koncepci sonátové formy. Vltava je tvořena svébytným způsobem na principu formy rondové. Novátorsky jsou užity další typy klasických kompozičních postupů, např. variační práce a polyfonie, v básních, ve kterých celkové rozvržení spěje k nejvolnější formě – v Šárce, Z českých luhů a hájů a částečně i v Blaníku.

První souborné provedení Mé vlasti proběhlo 5. listopadu 1882 v Praze na Žofíně, dirigentem byl Adolf Čech.
Již při svém prvním provedení dosáhly jednotlivé symfonické básně cyklu značného úspěchu, Má vlast se začala vžívat a stala se pilířem naší symfonické tvorby. Pronikla i do ciziny; nejprve hlavně díky Vltavě, ale později dobyl cizinu i šestidílný celek, který je v rámci světové tvorby vysoce hodnocen jako cyklický symfonický útvar.
Smetanovou Mou vlastí je každoročně 12. května zahajován mezinárodní hudební festival Pražské jaro.





Plakát prvního souborného provedení Mé vlasti

Plakát prvního souborného provedení Mé vlasti

Smetanův výklad obsahu Mé vlasti

Smetanův výklad obsahu Mé vlasti

Smetanův výklad obsahu Mé vlasti

Smetanův výklad obsahu Mé vlasti

Smetanův výklad obsahu Mé vlasti

Smetanův výklad obsahu Mé vlasti